Self, its manifestation and potential transformation are central questions of my practice.

First of all, I am interested in the borderline states of human mind which I consider as the ultimate form of searching for Self. Can a human being go beyond the limit points? Will this lead to transformation or destruction of identity? I also explore Self-formation process through the lens of the Other. I challenge the power of self-mythologizing as well as looking for alternative methods of Self-documentation.

Why am I doing this? A personal trauma of fighting for the life of my child and the collapse of the familiar world have left me with the crushed Self and an obsessive desire to find an alternative mode and form of existence.

Liquidness, instability, immanent movement from one identity to another, from one state to another constitute the core of my practice. Transparency, fluidity and multi-layeredness are important to me.

Relying strongly on my femininity and maternity experience, I resort to speculation and construct the worlds of illusion and alter ego. I prioritise corporeality and representation of female body and sexuality. I deliberately work with the realm of the metaphysical and deep suggestive impact.

In my searches I reflect on the practice of the Nabis and the London School. I work across painting, video, performance, photography and graphics.
В центре моей художественной практики - проявление самости и возможности трансформации идентичности.

В первую очередь меня интересуют пограничные состояния человеческого сознания, которые я рассматриваю как предельную форму поиска себя. Может ли человек самостоятельно выйти за точки предела? Приведёт ли это к трансформации или разрушению идентичности? Мне интересно исследовать процесс формирования идентичности под влиянием среды или через взгляд Другого, а также возможности (мета)физического документирования, фиксации самости.

Почему я это делаю? Личное потрясение - борьба за жизнь моего сына, а также разрушение привычной картины мира привели меня к потере самости, к навязчивому желанию сконструировать метод и форму безопасного существования.

Свои поиски я реализую через жидкостность, нестабильность, перетекание из одной идентичности в другую, из одного состояния в другое. Для меня важны прозрачность, флюидность, многослойность. Опираясь на личный опыт феминности и материнства, я прибегаю к спекуляции, конструирую мир иллюзии и альтер эго. Я обращаюсь к корпореальности, к репрезентации женского тела и чувственности. Я намеренно работаю с областью метафизического и суггестивным воздействием на зрителя.

Я реализую эти исследования через образцы группы Наби и Лондонской школы. Работаю с живописью, графикой, перформансом, видео-артом и фотографией.

Marina Cher
born 1990, Joshkar-Ola. Currently living and working in Moscow

Education
2024 - now - ICA
2023-2024 - BAZA Institute of Contemporary Art by Anatoly Osmolovsky
2022-2023 - Contemporary Oil Painting, RadioPaint by Tanya Ivankova
2023 - Contemporary Sculpture, MSCA, British School of Art and Design
2021-2022 - Contemporary Art Programme, MSCA, British School of Art and Design
2021, 2022 - Contemporary Painting, Contemporary Figurative Graphics, MSCA
2015-2018 - studying academic drawing, Vera Averyanova's Studio
2007-2012 - Faculty of Social Sciences, HSE University


Group Shows and Publications
2024 - Smuta by Sad Girls Times, first online edition
2023 - I am Vulnerability ‘Ja sam ranjivost’ Festival and Exhibition, Biennial of Youth, Belgrade
2023 - Contemporary Sculpture final show, MSCA, Moscow
2022 - The 6th Extinction. Encyclopedia, printed and online edition
2021 - Personal and Public, MSCA, Moscow
2021 - Contemporary Painting Course final show, MSCA
Марина Чер
Родилась в 1990, город Йошкар-Ола. Живет и работает в Москве.

Образование
2024 - настоящее время - ИСИ им. Иосифа Бакштейна
2023 - 2024 - институт БАЗА
2022 - 2023 - мастерская современной живописи RadioPaint Тани Иванковой
2023 - «Портрет. Мягкие материалы» МГАХИ им. В.И.Сурикова
2021 - 2022 - ДПО Современное искусство, MSCA
2021 - 2023 - программы «Современная живопись», «Теория и практика современного искусства», «Современная скульптура», MSCA
2021 - «Современные художественные практики», Школа Родченко
2015 - 2018 - мастерская Веры Аверьяновой, академический рисунок
2007-2012 - НИУ ВШЭ, факультет Социальных наук


Групповые выставки и публикации
2024 - Смута, проект Sad Girls Times, Москва, онлайн платформа http://sadgirlstimes.tilda.ws/
2023 - I am Vulnerability ‘Ja sam ranjivost’ Festival and Exhibition, Biennial of Youth, Belgrade
2023 - итоговая выставка Программы Современная скульптура, MSCA
2022 - Шестое Вымирание, Энциклопедия, онлайн и печатная версии https://www.calameo.com/books/007039500613443c91d71
2021 - Личное. Общественное, MSCA
2021 - итоговая выставка выпускников Программы Современная живопись, MSCA